Val av kanaler vid platsannonsering – Vilka ger bäst kandidater per investerad krona?

By 26 oktober, 2016jobbannonsering

Det finns 100-tals potentiella ställen att publicera sin platsannons på. Från små nischsajter till giganten LinkedIn. Vissa är prisvärda, vissa betydligt överprisade. Vår affärsidé är att hjälpa kunder i denna djungel, men har du bestämt dig för att sköta annonseringen själv har vi 5 tips.

1. Som utgångspunkt, räkna ut kostnaden per läsning/klick av din annons.

Antalet läsningar korrelerar givetvis med antalet ansökningar, och antalet ansökningar korrelerar i sin tur med chansen att exakt rätt kandidat söker jobbet. Klicken bör alltså vara så billiga som möjligt.

På sociala nätverk ser du denna kostnad enkelt i annonssystemet. På andra sajter kan det vara krångligare att få tillgång till korrekt data. Generellt kan det sägas att traditionella aktörer ofta inte gynnas av att du kan mäta exakt. De misstycker sällan om du baserar ditt beslut på att “Nå ledande beslutsfattare”. En kanal vi provat resulterade i att varje faktisk läsning av annonsen kostade 2000kr, att jämföra med tex vår snittkostnad på Google Adwords på cirka 13 kronor.

2. Om du är tveksam, platsannonsera enbart i sökmotorer och sociala nätverk.

Klicken är generellt både billigare och mer relevanta. Skillnaden i kostnad mellan nätverken är inte så stor. Det faktum att allting är mätbart gör att prissättningen aldrig blir helt orimlig som i fallet ovan.

3. Är urvalsgruppen stor och efterfrågan på jobbet hög kan du inte misslyckas.

Du kommer sannolikt tillsätta tjänsten vilka kanaler du än använder.

4. Är urvalsgruppen liten måste du pricka rätt.

Är det under 500 personer som har rätt kompetens för jobbet är sannolikt headhunting vad du behöver. Är den större än så men ändå begränsad rekommenderar vi återigen sociala medier och sökmotorer. Relevans är på grund av den smala urvalsgruppen minst lika viktig som volym. Du vill att rätt kompetenser ska se din annons, snarare än att visa annonsen så många gånger som möjligt. Det går att målgruppsstyra annonsering mycket exakt via sociala medier och sökmotorer.

Även nischsajter kan här vara mycket bra. Inom vissa områden har det utvecklats en “standard” att jobb hittas på specifika branschsajter, antagligen vet du själv vilken sajt det gäller inom ditt område om det finns någon. Men en varning här, begär ändå data, för det är i sådana här fall där prissättningen kan bli helt orimlig.

5. Vid annonsering i sociala medier: Välj CPM (kostnad per 1000 visningar) om jobbet är lockande och CPC (kostnad per klick) om jobbet är tråkigt.

Kostnaden du betalar i sociala medier är i form av budgivning mot andra annonsörer med samma målgrupp. Du kan alltid välja om du vill betala per visning eller att betala per klick. Normalt bör kostnaden för de båda modellerna bli samma, men det gäller bara om dina annonser beter sig som en snittannons. Är det relativt mot konkurrenterna fler som klickar på dina annonser bör du välja CPM, då det innebär att din faktiska klickkostnad blir lägre.

Verkar krångligt eller tråkigt? Vi hjälper dig gärna! Annonserar du genom oss får du dessutom tillgång till de icke-officiella priserna hos många kanaler, vilket kanske skulle kunna bli tips 6: betala inte listpriser! (stämmer inte alltid, vissa nischsajter håller sig 100% till sina officiella priser). Hur som helst, intresseanmälan nedan!

Pris och intresseanmälan

Leave a Reply